Najnowsze wpisy, strona 60


lis 29 2018 Nowe biura mają wzięcie
Komentarze: 0

Zarówno w Warszawie, jak i na rynkach regionalnych utrzymuje się wciąż duży popyt na wynajem powierzchni biurowych    

Na głównych rynkach w Polsce powstaje obecnie około 1,74 mln mkw. powierzchni biurowych. Z danych Walter Herz wynika, że tylko w Warszawie w budowie jest około 760 tys. mkw. biur, a w pozostałych ośrodkach biznesowych w kraju w trakcie realizacji pozostaje łącznie około 980 tys. mkw. nowoczesnych powierzchni biurowych. 

Prawie 70 proc. nowych biur, które budowane są w regionach, znajduje się w inwestycjach prowadzonych we Wrocławiu, Krakowie i Trójmieście. I to właśnie te aglomeracje odnotują wkrótce największy wzrost podaży. Niemniej, we wszystkich największych ośrodkach biurowych w Polce widoczna jest duża aktywność firm deweloperskich. Do wzmożonej działalności motywuje inwestorów wciąż ogromny popyt na nowoczesne powierzchnie biurowe zgłaszany, zarówno przez firmy już obecne na rynku,  jak wchodzące do Polski.  

Trzy miasta z ponad milionem mkw. biur

Jak obliczają specjaliści Walter Herz, zasoby polskiego rynku biurowego przekraczają dziś 10,2 mln mkw. powierzchni, w czego 5,42 mln mkw. biur oferuje Warszawa. Na czołowych rynkach regionalnych podaż powierzchni biurowych wynosi łącznie ponad 4,8 mln mkw. Z tego Kraków, w którym w budowie jest teraz ponad 280 tys. mkw. biur  i Wrocław, gdzie powstaje około 240 tys. mkw. powierzchni, mogą się pochwalić zapleczem biurowym przekraczającym 1 mln mkw. 

Trójmiasto, w którym realizowane jest prawie 160 tys. mkw. nowoczesnej przestrzeni biurowej, jest coraz bliższe osiągnięcia tego poziomu, choć przekroczy go prawdopodobnie dopiero w 2021 roku. Natomiast konkurujące ze sobą Poznań, Katowice i Łódź niedługo dysponować będą zasobami wysokości 500 tys. mkw. biur.   

Mimo dużej ilości nowych biur dostarczanych na główne rynki regionalne w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy br. – łącznie około 440 tys. mkw. powierzchni - wskaźnik pustostanów w regionach utrzymuje się na średnim poziomie 9,7 proc. Z danych Walter Herz wynika, że najmniejszy odsetek wolnych biur notuje Poznań i Trójmiasto. Zaledwie około 6,4 - 6,7 proc. powierzchni pozostaje w tych lokalizacjach niewynajęte. 

Warszawa z najmniejszą ilością wolnych biur od 5 lat

Dzięki dużej absorpcji notowanej na stołecznym rynku także w Warszawie ilość pustostanów spadła do wartości nieobserwowanej od pięciu lat, tj. poziomu poniżej 10 proc. Najmniej wolnej powierzchni jest w biurowcach zlokalizowanych w centralnej części miasta, gdzie na najemców czeka tylko 6,5 proc. biur.  

Warszawa jest najbardziej chłonnym rynkiem biurowym w Polsce i plasuje się pod tym względem także w czołówce europejskiej. Z danych Walter  Herz wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2018 roku w aglomeracji zakontraktowane zostało blisko 630 tys. mkw. powierzchni biurowych. 

Napływ nowych, międzynarodowych firm i ekspansja najemców obecnych już na tym rynku, a także coraz większe zainteresowanie wynajmem powierzchni komercyjnych ze strony instytucji państwowych motywuje inwestorów do działania. Na biurowej mapie Warszawy przybywa nowych inwestycji, z których część to projekty spektakularne, jakich w Polsce jeszcze nie było. Obok dużych, widowiskowych obiektów, na rynek wchodzą jednocześnie atrakcyjne cenowo projekty, jak na przykład kompleks Neopark położony w biznesowej części warszawskiego Mokotowa, którego budowa właśnie się zakończyła, czy prowadzona przez firmę Yareal inwestycja związana z realizacją projektu Lixa na stołecznej Woli.  

W Polsce będzie najwyższa wieża biurowa w Unii Europejskiej

W Warszawie szczególnie intensywnie rozbudowuje się rejon Ronda Daszyńskiego i obszar wzdłuż ulicy Prostej i Świętokrzyskiej. Powstaje tam nowoczesna dzielnica biznesowa. Wkrótce w biurowy krajobraz miasta wpiszą się realizowane w tym rejonie takie biurowce jak The Warsaw Hub (75 tys. mkw.), Skyliner (44 tys. mkw.), Generation Park Z (20 tys. mkw.) Spark B (16 tys. mkw.), czy Mennica Legacy Tower (60 tys. mkw.). Przy ulicy Świętokrzyskiej do budowy przygotowywany jest też kompleks PHN Tower, który dostarczy około 40 tys. mkw. powierzchni najmu i powstaje Central Point z 18 tys. mkw. powierzchni biurowej.  

Przy rondzie Dmowskiego, obok nowej Rotundy, na miejscu biurowca Universal stanie natomiast Widok Towers. Prawie 95 metrowa wieża, która przyniesie 35 tys. mkw. powierzchni. Największą prowadzoną Warszawie inwestycją jest jednak projekt Varso realizowany w narożniku ulicy Chmielnej i alei Jana Pawła II w stronę Żelaznej. Kompleks zaoferuje 140 tys. mkw. powierzchni najmu. 

Jak podają analitycy Walter Herz, całkowita podaż nowej powierzchni biurowej w Warszawie w tym roku zamknie się w granicach 250 tys. mkw. W 2019 roku warszawski rynek wzbogaci się o podobną ilość powierzchni. Dopiero 2020 rok przyniesie miastu potężny zastrzyk nowej powierzchni biurowej, kiedy ukończone zostaną duże, realizowane aktualnie projekty. 

 

 

dompress : :
lis 27 2018 Rynek hotelarski z mniejszą ilością otwarć...
Komentarze: 0

Od kilku lat rynkowi hotelarskiemu w Polsce sprzyja dobra koniunktura, dzięki czemu jego potencjał stale rośnie. Ze względu na opóźnienia w realizacji hoteli, w tym roku otworzy się jednak mniej obiektów niż zaplanowano  

Według danych GUS, w ciągu trzech pierwszych kwartałów bieżącego roku na terenie naszego kraju udzielone zostało ogółem ponad 71 mln noclegów, w tym prawie 39 mln w obiektach hotelowych. Skorzystało z nich 26,4 mln osób, wśród których prawie 5,5 mln było turystów z zagranicy, najwięcej z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i USA. Już od dawna rośnie liczba turystów odwiedzających nasz kraj, czego naturalną konsekwencją są wzrosty statystyk dotyczące przewozów pasażerskich realizowanych przez przewoźników lotniczych i rozbudowa rynku hotelarskiego w Polsce.       

Katarzyna Tencza, Associate Director w Dziale Hotelowym Walter Herz, przyznaje że największy rozwój segmentu hotelarskiego widoczny jest w Warszawie. - W stolicy od początku bieżącego roku otwartych zostało kilka znaczących obiektów hotelowych i ukończonych inwestycji aparthotelowych, dzięki czemu na warszawskim rynku  przybyło ponad tysiąc pięćset nowych pokojów – informuje.

Warszawa z luksusowymi markami

Warszawskie zasoby hotelowe wzrosły m.in. dzięki otwarciu przy Krakowskim Przedmieściu luksusowego hotelu Raffles Europejski ze 106 pokojami, hotelu Krakowska Residence Grupy Arche z przeszło 350 pokojami, hotelu Renaissance Warsaw Airport z 225 pokojami, hotelu Hampton by Hilton Warsaw Mokotów ze 163 pokojami, czy hotelu ibis Styles Warszawa City przy ulicy Grzybowskiej.

Warto również wspomnieć o nowych inwestycjach aparthotelowych na mapie stolicy – 165- pokojowym obiekcie Platinum Hotel&Residence w Wilanowie, 150-pokojowym obiekcie Grupy Arche – Hotel Poloneza, a także 311-pokojowym Varsovia Apartamenty Kasprzaka.    

Na początku przyszłego roku gości powitać ma również hotel Four Points by Sheraton, który zaoferuje 192 pokoje oraz hotel Vienna House ze 164 pokojami.

Najwięcej inwestycji o charakterze hotelowym w mieście realizowanych jest w Śródmieściu, na Mokotowie i Woli, w rejonach gdzie znajdują się największe skupiska biurowe. Nowa oferta noclegowa w Warszawie skierowana jest przede wszystkim do klientów biznesowych.

Pięknieje gdańskie Stare Miasto

Trójmiejski rynek hotelowy zasilony został zaś w tym roku przez gdańskie hotele: Hampton by Hilton Gdańsk Old Town ze 154 pokojami i IBB Hotel Długi Targ z 90 pokojami oraz sopocki Focus Premium, w którym znalazło się 70 pokojów i hotel Testa oferujący kilkanaście pokoi, zlokalizowany również w Sopocie.

Najbardziej optymistyczne prognozy, co do rozwoju bazy hotelowej trójmiasta dotyczą Gdańska. - Na szczególną uwagę zasługuje znajdująca się w pobliżu gdańskiej Starówki Wyspa Spichrzów, której teren od kilku lat jest intensywnie rewitalizowany. Na tym obszarze prowadzone są liczne projekty o różnym charakterze, w tym inwestycje: hotel Radisson w kompleksie Deo Plaza z 350 pokojami, hotel Holiday Inn Gdańsk City Centre z 240 pokojami, hotel Grano w kompleksie Grano Residence ze 136 pokojami w systemie condo, czy condo hotel Grand Hotel z 340 pokojami.  

Kraków i Poznań z mniejszym wzrostem

Sporym wzrostem branża pochwalić może się również na Śląsku. A szczególnie w Katowicach i Gliwicach, w których wybór miejsc noclegowych do końca 2020 roku zwiększy się o jedną czwartą.

Krakowski rynek urósł w tym roku o niespełna 500 pokojów. Poza niedawno oddanym hotelem B&B przy ulicy Monte Cassino ze 130 pokojami, do bazy hotelowej w stolicy Małopolski dołączył również hotel Puro Hotel Kraków Kazimierz z 228 pokojami. W Krakowie otworzył się także aparthotel sieci Artery Hotel.

Z danych Walter Herz wynika, że również stolica Wielkopolski wzbogaciła się w tym roku o ponad 350 pokojów hotelowych. Nowe otwarcia to m.in. hotel Altus ze 109 pokojami i hotel Focus z 94 pokojami. Swój jedenasty hotel w Polsce ze 166 pokojami otworzyła też w Poznaniu Grupa Radisson. Wkrótce otwarty zostanie także hotel Hampton by Hilton Poznań.   

Nowe Centrum Łodzi z dużymi projektami

W opinii ekspertki Walter Herz, duży potencjał wzrostu, jeśli chodzi o rynek hotelarski ma również Łódź, w której trwa realizacja szeroko zakrojonego projektu Nowe Centrum Łodzi. Dzięki dużym, wielofunkcyjnym inwestycjom, które są planowane i prowadzone w ramach tego przedsięwzięcia za kilka lat miasto dysponowało będzie o około 30 proc. większą bazą hotelową niż obecnie.    

Wkrótce, jak podaje Walter Herz, poprawi się również jakość bazy noclegowej w polskich kurortach. W miejscowościach turystycznych pojawi się wiele markowych obiektów, jak Hilton Garden Inn w Kołobrzegu, Hilton w Świnoujściu, hotele Radisson Blu w Zakopanem oraz w Szklarskiej Porębie, Best Western Premier Navy w Świnoujściu, MGallery by Sofitel w Juracie, czy Crowne Plaza w Sopocie. W Wiśle ma powstać zaś pięciogwiazdkowy hotel Crystal Mountain Resort z około 500 pokojami, zapleczem restauracyjnym, centrum konferencyjnym, strefą SPA i aquaparkiem z zewnętrznym basenem.

Plany operatorów

W 2019 roku sieć hotelowa Orbis/Accor otworzy w Krakowie pierwszy obiekt pod marką MGallery by Sofitel w Polsce. Kolejna nowa na polskim rynku marka tej sieci - Adagio, pojawi się w Krakowie w 2021 roku. Kraków będzie również miejscem debiutu w Polsce marki z portfela Hiltona – Curio Collection by Hilton.    

Nowością w działalności Grupy Louvre Hotels będzie zaś otwarcie w grudniu br. w Krakowie pierwszego w Europie, czterogwiazdkowego hotelu chińskiej marki Metropolo by Golden Tulip. Obiekt położony przy ulicy Orzechowej zaoferuje 220 nowoczesnych pokojów. Ponadto firma wprowadza też do Polski markę Kyriad, która w przeszłości była już obecna na polskim rynku. Pierwszy obiekt pod tym szyldem ma zostać otwarty w 2021 roku w Katowicach.

W warszawskim kompleksie Varso firmy HB Reavis powstającym przy skrzyżowaniu alei Jana Pawła II i ulicy Chmielnej w 2020 roku rozpocznie również działalność pierwszy w kraju czterogwiazdkowy hotel marki NYX sieci Leonardo Hotels, który wzbogaci stołeczną bazę o 331 pokojów

dompress : :
paź 29 2018 Niezwykły potencjał polskiego rynku biurowego...
Komentarze: 0

Rynek nieruchomości komercyjnych cieszy się coraz większym zainteresowaniem inwestorów. Wartość przeprowadzonych transakcji kupna/sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku w segmencie komercyjnym w Polsce przekroczyła 5 mld euro, z czego ponad 2 mld euro przypadło na sektor biurowy. Analitycy firmy doradczej Walter Herz prognozują, że w tym roku wolumen inwestycji może być największy w historii polskiego rynku. 

W ostatnich latach rynek inwestycyjny w Polsce rozwijał się w tempie kilkunastu procent rocznie, co stanowi jeden z najlepszych wyników w Środkowo-Wschodniej części Europy. - Wzrost wartości transakcji w Polsce determinuje sprzyjająca sytuacja gospodarcza w naszym kraju, a także coraz wyższa jakość dostępnych nieruchomości, gwarantujących relatywnie atrakcyjne stopy zwrotu, przy utrzymującym się od dawna boomie na rynku najmu. To zwiększa płynność rynku, a tym samym stwarza bardzo dobrą sytuację dla nowych inwestorów – przyznaje Bartłomiej Zagrodnik, Prezes Zarządu w Walter Herz.  

Polska w gronie najbardziej rozwiniętych gospodarek świata

W przypadku inwestycji dokonywanych w sektorze biurowym dominującą rolę odgrywają międzynarodowe fundusze, w tym kapitał europejski oraz amerykański. W naszym kraju kupują przede wszystkim inwestorzy z Niemiec, Austrii, Wielkiej Brytanii i USA, a w ostatnim czasie zauważalny jest też wzrost zainteresowania nieruchomościami komercyjnymi ze strony podmiotów z RPA i Dalekiego Wschodu, w tym Chin, Korei Południowej, Malezji i Singapuru. Widoczny jest również powrót do Polski podmiotów, które były już aktywne na naszym rynku, a teraz znów zaczynają planować tu swoje inwestycje. Udział polskich podmiotów w rynku inwestycyjnym jest wciąż znikomy. W odróżnieniu na przykład od kapitału z Czech, który rozszerza aktywność inwestycyjną nad Wisłą.   

Szanse na zwiększenie zainteresowania światowych inwestorów naszym rynkiem, zdaniem ekspertów Walter Herz, zwiększa awans Polski do grona 25 najbardziej rozwiniętych rynków na świecie w indeksie FTSE Russel. To swoista gwarancja większego bezpieczeństwa, która stanowi pozytywny sygnał dla zdecydowanej większości wiodących funduszy inwestycyjnych, które się do tego indeksu benchmarkują. Polska będzie teraz postrzegana, jako bardziej stabilny rynek, na którym można długofalowo inwestować i uwzględniana przy dalszej budowie portfeli inwestycyjnych przez największych, globalnych graczy. 

To z pewnością przyczyni się do dalszego rozwoju sektora nieruchomości komercyjnych w naszym kraju, zarówno jeśli chodzi o inwestycje, jak i rynek najmu. Tym bardziej, że już wcześniej również Stoxx, operator indeksów Deutsche Boerse Group podjął decyzję o przesunięciu Polski z Emerging Markets do DevelopedMarkets.   

Dziewięć dużych ośrodków biznesowych

Jako najbardziej rozwinięty rynek w regionie CEE możemy wiele zaoferować. - Poza Warszawą, mamy osiem dobrze rozwiniętych biznesowych ośrodków regionalnych, znacznie więcej niż inne państwa w naszym regionie i większość krajów Europy Zachodniej. Dziewięć największych polskich miast kusi przede wszystkim inwestorów z segmentu bankowego i finansowego oraz sektora nowoczesnych usług dla biznesu – zwraca uwagę Bartłomiej Zagrodnik.   

Dzięki coraz większemu zainteresowaniu inwestycjami w Polsce m.in. ze strony największych, międzynarodowych firm nasz, rodzimy rynek nieruchomości biurowych świetnie sobie radzi od kilku lat, zarówno w stolicy, jak i w innych miastach. W niezwykłym tempie rośnie przede wszystkim segment biurowy w Warszawie, która powszechnie uznawana jest już za rynek dojrzały. W ciągu ostatnich lat w mieście dokonał się ogromny skok jakościowy, jeśli chodzi o oferowaną powierzchnię w nowych projektach biurowych. Tym samym dostarczone zostały nowe produkty inwestycyjne.  

Jak zauważa Bartłomiej Zagrodnik, w aglomeracji warszawskiej notowana jest zarówno rekordowo duża aktywność deweloperów, jak i niezwykle duży popyt na nowoczesną powierzchnię biurową, co dopinguje inwestorów do inicjowania kolejnych projektów. - Na stołecznym rynku popyt na biura przewyższa podaż. Dostępność powierzchni  biurowych zmniejsza się, co przy utrzymującej się wysokiej absorpcji sprawia, że w niektórych lokalizacjach dochodzi do wzrostu stawek czynszowych – zauważa Prezes Zarządu Walter Herz. 

Warszawa z rekordowymi wynikami 

Całkowita podaż na rynku biurowym w Warszawie wynosi ponad 5,4 mln mkw. A w budowie, jak obliczają specjaliści Walter Herz, jest około 770 tys. mkw. powierzchni. - Mimo tak szerokiej realizacji nowych projektów, na warszawskim rynku biurowym możemy dziś obserwować efekt pewnego rodzaju luki podażowej. Taka sytuacja może utrzymać się jeszcze przez następne 18 miesięcy, do czasu ukończenia budowy i oddania do użytkowania dużych projektów, które są aktualnie w trakcie realizacji. Widoczne są coraz częściej renegocjacje obecnych umów na długo przed zakończeniem aktualnych kontraktów  – przyznaje Bartłomiej Zagrodnik. 

Stąd najemcy, szczególnie ci którzy potrzebują dużych powierzchni, decydują się coraz częściej na zawieranie umów przednajmu (prelease), zapewniając sobie tym samym najbardziej atrakcyjne lokalizacje. Dzięki dużej chłonności rynku, która w ubiegłym roku wyniosła ponad 800 tys. mkw. powierzchni, w Warszawie spada współczynnik pustostanów. Według danych Walter Herz, nowe inwestycje, które mają zostać oddane do końca przyszłego roku skomercjalizowane są już w ponad jednej trzeciej.    

Warszawa jest jednym z najbardziej chłonnych rynków biurowych w Europie. Szczególnie dużym powodzeniem cieszy się wśród inwestorów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu oraz firm z branży IT, finansów i bankowości, podmiotów doradczych, a także operatorów powierzchni coworkingowych, którzy w ostatnim czasie szybko zwiększają ofertę w otwieranych w Warszawie centrach. 

Warszawski rynek przyciąga największe światowe firmy 

Stolica Polski przyciąga coraz więcej największych, światowych graczy. W Warszawie biuro uruchomił w niej niedawno JP Morgan, jeden z największych banków na świecie. Na warszawski rynek weszła międzynarodowa sieć coworkingowa WeWork, a plany rozwoju swojego warszawskiego centrum usług ogłosił Standard Chartered, jedna z największych, globalnych  instytucji bankowych.    

Odbiorcą sporej ilości powierzchni biurowej w aglomeracji są centra usług dla biznesu. Według prognoz ABSL do końca 2020 roku w Warszawie będzie działać 240 centrów, w których zatrudnienie wzrośnie do 65 tys. osób. Swoje centra usług ma już w Warszawie 30 firm z listy 500 największych przedsiębiorstw świata magazynu Fortune (Fortune Global 500).

Nie zwalnia tempa również rozwój rynków regionalnych. Poza Warszawą, zasoby Krakowa i Wrocławia przekroczyły już milion mkw. powierzchni biurowych. Duża skala inwestycji realizowanych w największych miastach kusi fundusze inwestycyjne, które nabywając świeżo oddane i skomercjalizowane budynki, motywują deweloperów do rozpoczynania nowych projektów. 

Kraków największym ośrodkiem BPO/ SSC w Polsce

Oferta stolicy Małopolski, drugiego, największego rynku biurowego w Polsce przekracza obecnie 1,2 mln mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej. Jak szacują eksperci Walter Herz, w budowie jest dziś w Krakowie ponad 300 tys. mkw. biur, a w tym roku na rynek może trafić nawet 190 tys. mkw. biur. Tempo wzrostu segmentu biurowego w aglomeracji jest imponujące. Od 2008 roku zasoby nowoczesnej powierzchni w mieście zwiększyły czterokrotnie.

Kraków jako najmocniejsza marka turystyczna w Polsce i jedna z najlepszych w Europie oraz świetny ośrodek akademicki i niezwykle zasobny rynek pracy stanowi atrakcyjną lokalizację dla inwestorów, szczególnie z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Szybki rozwój tego sektora, który możemy obserwować w mieście od kilkunastu lat, przekłada się na znakomitą kondycję rynku biurowego. 

Firmy z sektora BPO/SSC i IT, dla których krakowski rynek jest główną lokalizacją w Polsce, generują popyt na większość powierzchni biurowej, która trafia do najemców na terenie aglomeracji. W minionym roku popyt na powierzchnię biurową w Krakowie przekroczył 200 tys. mkw.  

Wrocław z dziesięciokrotnie większymi zasobami biurowymi od dekady

Nowoczesne usługi biznesowe są również specjalnością Wrocławia, który jest drugim, po Krakowie regionalnym ośrodkiem biurowym w kraju, dysponującym ponad milionem mkw. nowoczesnej powierzchni. A jeszcze przed dekadą wrocławski rynek dysponował zaledwie jedną dziesiątą obecnych zasobów. Zapotrzebowanie na nowe biura utrzymuje się w mieście na wysokim poziomie, co motywuje deweloperów do wzmożonej aktywności. Według danych Walter Herz we Wrocławiu w trakcie realizacji jest przeszło 300 tys. mkw. biur. 

Czwartym krajowym rynkiem biurowym, którego wielkość przekroczy 1 mln mkw. powierzchni będzie prawdopodobnie Trójmiasto. Według wskazań specjalistów Walter Herz nastąpi to za dwa lata. Rosnąca atrakcyjność inwestycyjna Pomorza przekłada się na świetną sytuację rynku biurowego w regionie. Trójmiasto cieszy się obecnie rekordowo dużym zainteresowaniem, zarówno międzynarodowych, jak i polskich inwestorów.

Z danych Walter Herz wynika, że trójmiejski rynek oferuje aktualnie ponad 770 tys. mkw. biur. Na terenie aglomeracji w budowie pozostaje około 170 tys. mkw. nowoczesnej przestrzeni biurowej, z której większość ma zostać oddana do końca przyszłego roku. Ubiegły rok był dla Trójmiasta najlepszy w historii pod względem popytowym, zapotrzebowanie na biura sięgnęło 114 tys. mkw.  

Trójmiasto dogania biurowe podium

Trójmiasto pozostaje dla inwestorów interesującym rynkiem także ze względu na swoje położenie. Gdańsk, Gdynia i Sopot oferują szeroki wybór różnego rodzaju powierzchni, a także podobnie, jak Kraków niewątpliwe walory turystyczne. Tak, jak w innych miastach regionalnych głównym najemcą powierzchni biurowej są tu firmy z sektora BPO/SSC, które odpowiadają za 65 proc. zeszłorocznego najmu Duża absorpcja notowana na trójmiejskim rynku sprawia, że utrzymuje się na nim najmniejszy współczynnik niewynajętej powierzchni biurowej w kraju. 

Bartłomiej Zagrodnik zauważa, że  beneficjentami spektakularnego rozwoju sektora nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce, który w ciągu ostatniego roku uruchomił ponad 90 nowych centrów, są nie tylko największe ośrodki miejskie, ale i mniejsze rynki biurowe. - Sektor rozwija się również w takich miastach jak Lublin, Olsztyn, Białystok, Rzeszów, Radom, Kielce, Bydgoszcz, Toruń, Szczecin, Lublin, czy Opole – wymienia. I dodaje, że inwestorzy z tej branży poszukują nowych lokalizacji także w mniejszych ośrodkach miejskich w Polsce. 

Duży projekt w zakresie wsparcia mniejszych miast planuje również Agencja Rozwoju Przemysłu, która zamierza w nich budować projekty biurowe dedykowane dla sektora BPO/SSC. Szansę na rozwój ryku BPO w niewielkich miastach przynosi także nowa ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych. Nowe regulacje przewidują duże zachęty dla inwestorów. A to w połączeniu z odpowiednim potencjałem kadrowym niektórych mniejszych ośrodków może przynieść im inwestycje z tego sektora, a tym samym rozwój rynku biurowego.  

 

o Walter Herz

dompress : :
paź 15 2018 Biuro idealne: raport Walter Herz
Komentarze: 0

W ramach otwarcia tegorocznej edycji Akademii Najemcy firma doradcza Walter Herz zaprezentowała raport Biuro 10.0, w którym zawarte zostało kompendium wiedzy na temat procesu najmu oraz aranżacji powierzchni biurowych      

Raport Biuro 10.0 jest pierwszą w Polsce komplementarną publikacją poświęconą kwestii wyboru powierzchni w oparciu o funkcjonalną i techniczną analizę potrzeb firmy. W opracowaniu omówiony został temat procesu wynajmu, selekcji ofert, negocjacji warunków umów i aranżacji przestrzeni biurowej. Studium prezentuje także najnowsze trendy w projektowaniu miejsc pracy z wykorzystaniem najciekawszych nowinek technicznych.

Wybór, czy relokacja biura to złożony proces, do realizacji którego punktem wyjścia powinno być zdefiniowanie walorów stanowiących wartość w firmie i modelu pracy zespołu. To aspekty kluczowe do wskazania rozwiązań przestrzennych i technologicznych, które najbardziej sprzyjałyby zadowoleniu pracowników i rozwojowi ich talentów, co jest teraz swoistą kartę przetargową w procesie rekrutacji.  

Zaprezentowany raport jest zbiorem praktycznych wskazówek dla najemców przekazanych w 10 krokach, które prowadzą do wyboru najlepszych rozwiązań dla firm o zróżnicowanym profilu. Specjaliści Walter Herz przygotowali analizę we współpracy z partnerami, firmami wyspecjalizowanymi w dziedzinie doradztwa technologicznego, świadczącymi usługi fit-outowe i oferującymi kompleksowe rozwiązania w zakresie umeblowania.  

Publikacja jest próbą odpowiedzi na pytanie, jak wykorzystując narzędzia typu Workplace by stworzyć przyjazne ludziom miejsce pracy, wspierające produktywność i kreatywność teamu, które swoim charakterem odzwierciedlałoby wartości firmy.  

Opracowanie porusza również kwestie związane z ekologią, mówi o „zielonych” rozwiązaniach i certyfikatach, jakimi wyróżniają się projekty biurowe, co ma wymierne przełożenie na koszty operacyjne i jakość środowiska pracy. Te sprawy ważne są także dla autorów projektu, dlatego w wersji tradycyjnej publikacja Biuro 10.0 została wydana na papierze pochodzącym z recyklingu. Ponadto, w trosce o ochronę środowiska naturalnego partnerzy raportu postanowili wiosną przyszłego roku zasadzić wspólnie 500 drzew.   

Biuro 10.0 jest swoistą bazą programową dla Akademii Najemcy Walter Herz, której trzecia edycja właśnie ruszyła. Warsztaty skierowane są do przedstawicieli firm z różnych branż z całego kraju, a także najemców zainteresowanych wszelkimi aspektami związanymi z procesem wynajmu  biur. Panel inaugurujący odbył się 10. października br., a na kolejne seminarium w ramach nowego cyklu spotkań w Akademii organizatorzy zapraszają 7. listopada. Następne seminarium odbędzie się 5. grudnia br., a ostatnie warsztaty projektowe zaplanowane zostały na 15. stycznia 2019 roku.      

Więcej informacji https://akademianajemcy.pl/

dompress : :
paź 11 2018 Barwny lookbook elementem employer brandingu...
Komentarze: 0

Firma doradcza Walter Herz wydała oryginalny lookbook pokazujący team podczas pracy, chcąc w ten sposób zaprosić do zespołu osoby ceniące możliwość wyrażania siebie w środowisku zawodowym                   

Już z okładki lookbooka widać, że sztywne zasady firmowego dress code’u w tej firmie nie obowiązują. W Walter Herz wszyscy dobierają stylizacje według własnego uznania, a te tylko swoim eleganckim charakterem przypominają standardowe biznesowe ubiory. O biurze tej firmy na pewno nie można powiedzieć, że jest standardowe i nudne. Widać, że to miejsce w którym panuje świetny klimat i wszyscy traktują się po partnersku. Gdzie zasadą jest swoboda w doborze stroju, który mimo że nie jest skonwencjonalizowany i bezbarwny, nadal odpowiada biznesowemu kanonowi. Lookbook zawiera zdjęcia zespołu podczas codziennej pracy. Można w nim zobaczyć ciekawe i barwne stylizacje, w których moda gra ze swobodą i biznesową klasą.   

- Dobrze dobrany strój do pracy buduje profesjonalny wizerunek i spójny obraz firmy. Ubiór w biznesie musi być stosowny do okoliczności, jeśli chcemy okazywać szacunek innym, ale ważny jest również szacunek do samego siebie. Nasz zespół to różnorodne osobowości. Każda z osób w inny sposób wyraża siebie i każda jest w tym wyjątkowa. Chcemy być firmą innowacyjną i wyznaczać trendy, a nie oglądać się na innych i porównywać. Zawsze byliśmy i będziemy sobą, co można zobaczyć oglądając nasz nowy lookbook, w którym pokazujemy się jako zespół. W codziennych stylizacjach wyrażają się osobiste preferencje całej załogi. To dla nas przestrzeń na bycie sobą, ale to nie jedyne pole pozostawiające margines na indywidualizm w firmie, dlatego czujemy się z sobą dobrze – tłumaczy Bartłomiej Zagrodnik, Partner w Walter Herz.    

Takie podejście firmy do standardu odnośnie stroju może być cenne dla wielu osób, szczególnie z najmłodszego pokolenia i realnie wpływać na ich decyzję dotyczące wyboru nowego miejsca zatrudnienia. Poza wysokością wynagrodzenia i perspektywami rozwoju, młodzi ludzie zwracają bowiem teraz także uwagę na różne aspekty, które mają wpływ na komfort pracy. Ważna jest dla nich, nie tylko lokalizacja, aranżacja biura, czy system pracy, ale również kultura organizacji i standardy, które w niej obowiązują. Stąd niesformalizowany dress code w toczącej się obecnie na rynku walce o najlepszych pracowników może być ważniejszym elementem wizerunkowym firmy niż mogłoby się wydawać.   

Bartłomiej Zagrodnik przyznaje, że młodzi pracownicy oczekują w pracy wygody zbliżonej do tej, jakiej doświadczają po godzinach. - Przekłada się to zarówno na ich wymagania względem przestrzeni do pracy, dostępu do nowoczesnego sprzętu, lokalizacji i otoczenia biura, jak również stroju, w jakim będą musieli pracować. Coraz częściej poszukują więc firmy, która poza dobrymi warunkami zatrudnienia zagwarantuje im dowolność w zakresie ubioru. Taką, która pozwoliłaby na pokazanie indywidualnego stylu. Wybierają pracodawców nie wymagających stroju, który jest przebraniem, ale bardziej biznesowym wariantem ubrań noszonych na co dzień – wyjaśnia prezes Walter Herz.

Kampania employer brandingowa, jaką zainicjowała właśnie firma obejmuje szeroki zakres działań. W ramach podjętej akcji wizerunkowej nowy lookbook Walter Herz został zgłoszony m.in. do udziału w konkursie - Siła przyciągania 2018 – organizowanego przez redakcję Pulsu Biznesu w kategorii kampanie employer branding na najlepszą inicjatywę „out of the box”.

 

Działania employer brandigowe mają przede wszystkim na celu pokazanie firmy od wewnątrz i panującej w niej rodzinnej atmosfery. Elementem wizerunkowym Walter Herz stanie się także niebawem prowadzony systematycznie przy współudziale pracowników videoblog, mówiący o bieżących wydarzeniach w firmie. Transmisje z biura dostarczyć mają kandydatom do pracy informacji o wartościach, jakimi kieruje się firma i sposobie, w jaki buduje relację z pracownikami. Przekaz pozwoli przyszłym członkom teamu określić, czy będą do niego pasowali, co pozwoli przyspieszyć i usprawnić proces rekrutacji.

Zobacz nowy lookbook Walter Herz https://walterherz.com/pl/kariera          

 

dompress : :