Archiwum marzec 2018


mar 12 2018 Rynek biurowy w Polsce w 2017 roku
Komentarze: 0

Walter Herz prezentuje raport podsumowujący wyniki rynku biurowego w Polsce w 2017 roku

Najbardziej chłonnym i najszybciej rozwijającym się rynkiem biurowym w Polsce pozostaje Warszawa. W 2017 roku pod względem popytu na biura aglomeracja warszawska miażdżąco zdystansowała pozostałe lokalizacje biurowe w kraju. Jak podają analitycy Walter Herz, stołeczny rynek mógł się poszczycić w minionym roku rekordowym wolumenem najmu powierzchni biurowych. W 2017 roku w Warszawie zakontraktowane zostało ponad 820 tys. mkw. biur. Popyt na rynku warszawskim okazał się o wiele większy niż łączne zapotrzebowanie na biura na rynkach regionalnych.       

Warszawa z czterokrotnie wyższym popytem niż Kraków

Na drugim miejscu, z przeszło 200 tys. mkw. wynajętych powierzchni, uplasował się Kraków. We Wrocławiu  popyt na biura przekroczył w ubiegłym roku 170 tys. mkw. W Trójmieście zawarte zostały umowy na 113 tys. mkw. powierzchni biurowych. Na rynku poznańskim do najemców trafiło 78 tys. mkw. biur, w Łodzi 59 tys. mkw. powierzchni biurowych, a w Katowicach 31 tys. mkw.  

Z danych zawartych w najnowszym raporcie Walter Herz wynika, że wiodący w kraju, warszawski rynek biurowy na koniec ubiegłego roku oferował 5 284 000 mkw. nowoczesnej powierzchni. 2017 rok przyniósł Warszawie 27 nowych budynków, w których oddane do użytkowania zostało ponad 275 tys. mkw. biur. Najwięcej nowej powierzchni powstało na terenie Mokotowa, gdzie ukończonych zostało 6 biurowców, które dostarczyły łącznie około 72 tys. mkw. powierzchni. Jak informują specjaliści, w Warszawie w budowie pozostaje obecnie około 780 tys. mkw. powierzchni biurowych.  

Analitycy Walter Herz wskazują na wysoką i niesłabnącą aktywność najemców na stołecznym rynku, dzięki czemu współczynnik pustostanów w zeszłym roku zmalał w Warszawie w porównaniu rokiem poprzednim i pod koniec 2017 roku wynosił 11,60 proc.  

Rekordowo duża nowa podaż na rynku krakowskim

Miniony rok był rekordowy pod względem nowej podaży dla rynku krakowskiego, który zwiększył swoją ofertę o 193 tys. mkw. powierzchni biurowych. Dzięki temu zasoby  biurowe w Krakowie przekroczyły wielkość 1 100 000 mkw., co daje aglomeracji pozycję lidera wśród miast regionalnych. Według obliczeń Walter Herz, na krakowskim rynku w budowie pozostaje ponad 300 tys. mkw. powierzchni biurowych.

Na drugim po Krakowie, największym, regionalnym rynku w kraju zasoby powierzchni biurowych powoli zbliżają się do wartości miliona mkw. W 2017 roku we Wrocławiu przybyło 54 tys. mkw. nowych biur, a podaż rynku wzrosła do ponad 906 tys. mkw. W mieście powstaje obecnie około 230 tys. mkw. powierzchni biurowych.

Rynek łódzki z nadzwyczajną dynamiką wzrostu

Zdaniem specjalistów Walter Herz na szczególną uwagę zasługuje łódzki rynek biurowy, który znajduje się w fazie intensywnego wzrostu. W Łodzi w budowie jest około 115 tys. mkw. powierzchni, a do użytkowania w ubiegłym roku oddane zostało ponad 74 tys. mkw. biur. Według danych Walter Herz, podaż biurowa w tej lokalizacji sięga 438 tys. mkw. powierzchni.    

Trójmiasto może pochwalić się z kolei najniższym w kraju współczynnikiem powierzchni niewynajętej, który kształtuje się  na poziomie 8,5 proc. W ubiegłym roku oferta trójmiejskiego rynku wzrosła o 66 tys. mkw. powierzchni biurowych. Na koniec 2017 roku podaż biur w Trójmieście zbliżała się do wartości 700 tys. mkw., a w realizacji pozostawało 175 tys. mkw. powierzchni.    

W Poznaniu rynek biurowy oferuje 456 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni. W budowie pozostaje kolejne 100 tys. mkw. biur. W 2017 roku na poznański rynek trafiło zaledwie 26 tys. mkw. nowej powierzchni. Konsekwencją niskiej nowej podaży, jak zauważają specjaliści Walter Herz, jest notowany w tej lokalizacji niski współczynnik pustostanów biurowych, wynoszący tylko 8,6 proc. Ciekawostką jest natomiast, że w Poznaniu zawarta została największa transakcja w 2017 roku. W budynku Nowy Rynek wynajęta została powierzchnia biurowa, której wielkość przekraczała 25 tys. mkw.   

Katowice wyprzedziły Poznań

Katowicom, które są obecnie czwartym rynkiem regionalnym w Polsce, udało się wyprzedzić Poznań pod względem wielkości oferowanych zasobów, choć na rynek trafiło w minionym roku tylko 17,5 tys. mkw. nowej powierzchni. Całkowita podaż biurowa w aglomeracji katowickiej wyniosła na koniec ubiegłego roku 461 tys. mkw., a w trakcie budowy pozostawało 60 tys. mkw. biur.

Eksperci Walter Herz zwracają uwagę, że dzięki dużej aktywności deweloperów, jakiej nie obserwowaliśmy jeszcze w historii branży, rynek biurowy w Polsce wzbogacił się w 2017 roku o rekordową ilość powierzchni biurowych.  

Czynsze w miastach regionalnych kształtują się w przedziale od 12,00 do 17,50 euro/mkw./m-c, a w Warszawie mieszczą się w granicach od 11,50 do 23,00 euro/mkw./m-c., podają analitycy.

 

Raport Walter Herz jest dostępny na stronie: https://walterherz.com/pl/a/rynek-powierzchni-biurowych-w-polsce-w-2017-roku

Autor: Walter Herz

dompress : :
mar 07 2018 Walter Herz skomercjalizuje Ratuszową 6
Komentarze: 0

Firma Walter Herz została odpowiedzialna za przeprowadzenie procesu komercjalizacji nowego, specjalistycznego konceptu kulinarnego -Ratuszowa 6 – powstającego na terenie warszawskiego Parku Praskiego

Inspiracją przy tworzeniu projektu kompleksu Ratuszowa 6, który zostanie otwarty na warszawskiej, starej Pradze były takie miejsca jak Chelsea Market Industry City w Nowym Jorku, Time Out Market w Lizbonie, czy St. Lawrence Market w Toronto. Niepowtarzalny koncept kulinarny, którego budowa ruszy niebawem, ma zostać oddany do użytkowania na przełomie 2019 i 2020 roku.

Nowoczesne centrum kulturalno-gastronomiczne, które mieścić się będzie w czterokondygnacyjnym budynku o powierzchni 2,6 tys. mkw. usytuowanym na działce wielkości około 4,4 tys. mkw. przy ulicy Ratuszowej w Warszawie, będzie jednym z najciekawszych punktów na mapie kulinarnej miasta. Projekt obiektu oparty został na rozwiązaniach zbliżonych do tych, jakie wykorzystuje Hala Koszyki, czy realizowane obecnie EC Powiśle. Poza funkcją gastronomiczną, kompleks służyć ma jednak również promowaniu polskiej sztuki nowoczesnej.

Nowoczesny design wtopiony w praski klimat

Pomysłodawca przedsięwzięcia nawiązał współpracę z młodymi artystami, którzy wezmą czynny udział przy urządzaniu i wykończeniu obiektu. Ściany budynku mają zostać ozdobione muralami, a jego zielone dachy swoją formą nawiązywać będą do otaczającego centrum Parku Praskiego i znajdującego się w pobliżu Ogrodu Zoologicznego.   

- Wyjątkowa architektura kompleksu, stanowiąca ciekawe odwołanie do klimatu starej Pragi, jest niewątpliwie jednym z głównych czynników, którym Ratuszowa 6 przyciągać będzie tłumy turystów i mieszkańców miasta. Przy budowie obiektu wykorzystana zostanie m.in. oryginalna cegła z istniejących w tym miejscu dawnych budynków, elementy konstrukcyjne historycznych zabudowań, w tym stalowe, industrialne ramy, schody, stara winda, czy detale pochodzące z  praskich zakładów przemysłowych. Dzięki niepowtarzalnej aranżacji oraz zróżnicowanej ofercie gastronomicznej R6 będzie masowo odwiedzane przez gości – wyraża przekonanie Hubert Biarda, Senior Negotiator w Walter Herz, który jest odpowiedzialny za projekt komercjalizacji kompleksu.

- Cieszymy się, że jako wiodący agent komercjalizacji tego niecodziennego projektu przyczynimy się do zainicjowania działalności konceptu kulinarnego, który z pewnością będzie jednym z najciekawszych miejsc do odwiedzenia w Warszawie – dodaje Hubert Biarda.

Wyrafinowana kuchnia i sztuka młodych twórców 

Ratuszowa 6 zapewni bogatą i różnorodną ofertę gastronomiczną. Kompleks pomieści liczne restauracje i kawiarnie, a także stoiska z ekologiczną żywnością i wyszukanymi specjałami kulinarnymi z całego świata.

Jak zapewnia reprezentujący inwestora dr Marcin Marcinkiewicz, centrum będzie niezwykle żywym i aktywnym miejscem, w którym organizowane będą liczne wydarzenia, nie tylko kulinarne, ale także kulturalne. – Na terenie kompleksu odbywać będą się różnego rodzaju eventy, wernisaże i wystawy. Odwiedzający Ratuszową 6 będą mogli wziąć udział w wykładach, szkoleniach i warsztatach związanych z tematyką sztuki kulinarnej i zdrowego odżywiania się, jak również szeroko rozumianej kultury, sztuki i designu. Zamierzeniem pomysłodawcy jest też czynne promowanie młodej polskiej sztuki – wyjaśnia dr Marcin Marcinkiewicz.  

 

Autor: Walter Herz

dompress : :