Archiwum kwiecień 2020


kwi 22 2020 Jak w czasie COVID19 działają firmy na...
Komentarze: 0

Firma doradcza Walter Herz przeprowadziła badanie, by sprawdzić jak firmy radzą sobie w obecnej sytuacji na rynku biurowym i jakie efekty przynosi praca zdalna

Okazuje się, że tylko 10 proc. firm przed wybuchem epidemii nie przewidywało możliwości pracy zdalnej pracowników. Zdecydowana większość, bo aż 90 proc. przedsiębiorstw już wcześniej umożliwiała taką formę pracy swoim ludziom.   

W ocenie większości ankietowanych, produktywność w pracy świadczonej zdalnie wcale nie spadła albo obniżyła się tylko w nieznacznym stopniu. A według jednej trzeciej pytanych, efektywność ich pracy w czasie epidemii nawet wzrosła.

Ponad połowa osób, które wzięły udział w badaniu zajmuje stanowiska managerskie, a 16 proc. dyrektorskie. Wśród ankietowanych 50 proc. przedsiębiorstw zatrudnia od 50 do 250 osób, jedna trzecia do 50 pracowników, a 16 proc. to firmy w których pracuje ponad 250 osób. Większość to firmy związane z branżą IT, bankowością i ubezpieczeniami.  

Największym wyzwaniem dla osób pracujących w domu okazała się ergonomia stanowiska pracy i fizyczne środowisko, w jakim aktualnie pracują, w tym także work - life balance związany z świadczeniem pracy w domu. Zdecydowanie mniejsze trudności badani mają z nawiązywaniem kontaktów biznesowych i sprzętem do pracy, czy technologiami do komunikacji.  

- Jedną z najbardziej namacalnych zmian, jakie przyniósł COVID19 jest forma komunikacji z klientami. Aż 75 proc. firm wykorzystuje dziś do niej kanały wideo. Tylko jedna czwarta nie wprowadziła takiej obsługi - informuje Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz.  

- Na uwagę zasługuje też fakt, że wśród ankietowani przedstawicieli firm, takich którzy widzą zdecydowanie negatywny wpływ obecnej sytuacji na funkcjonowanie przedsiębiorstwa nie jest dużo. Większość potwierdza niezbyt sprzyjające oddziaływanie kwarantanny na działalność firmy. Niewielki odsetek pytanych wskazuje zaś na neutralny wpływ epidemii na przedsiębiorstwo – mówi Krzysztof Foks, Analyst w Walter Herz.     

Wśród najbardziej wyraźnych trudności i wyzwań, jakie pojawiły się wraz z wirusem najwięcej osób wymieniło zmianę organizacji pracy biura, wydłużenie czasu pracy i procesów oraz konieczność wprowadzenia takiej formy pracy, by została utrzymana ciągłość działań i bieżących zadań firmy. Ponadto, wskazywano na utrudnienia związane z ograniczeniem ilości i wielkości spotkań, co wymiernie rzutuje na efektywność. Ankietowani zauważali również spadek ilości zleceń i produktywności, powiązany ze strachem przed chorobą.    

Aby zapobiec zakażeniom firmy przede wszystkim wprowadzały pracę zdalną. Wzrosła też dbałość o dezynfekcję pomieszczeń. Do niezbędnego minimum ograniczano spotkania w firmach. Zapadały też decyzje o zamrożeniu niektórych działań i procesów.

Zarządcy i właściciele budynków skupili zaś uwagę  na utrzymywaniu wyjątkowej czystości powierzchni wspólnych w biurowcach. Do tego wprowadzane były zmiany w obsłudze korespondencji i kurierów na terenie obiektów oraz w funkcjonowaniu recepcji. Zadbano też o dostarczenie najemcom i pracownikom płynów do dezynfekcji, a dostęp do budynków został ograniczony.  

Niemal 95 proc. właścicieli biurowców dostrzega wpływ, jaki wprowadzony w naszym kraju stan epidemii ma na ich biznes. Około 87 proc. pytanych przyznało, że najemcy kontaktują się z nimi w celu uzyskania informacji na temat działań, jakie mogą podjąć w obecnej sytuacji.

Większość właścicieli budynków biurowych mówi też o negatywnym wpływie, jaki mają zmiany wprowadzone w życiu społecznym na proces budowy i aranżacji powierzchni najmu. Jedna trzecia respondentów miała trudności z interpretacją oddziaływania kwarantanny na prowadzenie budów, a 13 proc. ankietowanych dostrzegło jej pozytywny wpływ.     

Prawie 70 proc. zarządzających biurowcami potwierdza natomiast niesprzyjające działanie obecnych ograniczeń na negocjacje umów. Ponad 30 proc. badanych nie widzi zaś przeszkód w negocjacjach.  

W sprawie wpływu COVID19 na bieżące funkcjonowanie biurowców zdania są podzielone. Połowa ankietowanych nie dostrzega większego wpływu, a druga połowa wskazuje, że jest on negatywny lub zdecydowanie negatywny.

W ocenie prawie 90 proc. badanych właścicieli i zarządców budynków aktualna sytuacja negatywnie rzutuje także na ilość odnotowanych zapytań o dostępne powierzchnie biurowe. Tylko 11 proc. inwestorów nie widzi w tym aspekcie problemu. Spadek liczby zapytań w najbliższych miesiącach prognozuje natomiast prawie 80 proc. ankietowanych. A niemal 70 proc. przewiduje również zmniejszanie się ilosci rozpoczynanych w najbliższym czasie procesów.  

Pobierz raport:

 https://walterherz.com/pl/a/wplyw-covid-19-na-uczestnikow-rynku-nieruchomosci

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

dompress : :
kwi 07 2020 2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie...
Komentarze: 0

Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. Aglomeracja stołeczna dysponuje zapleczem, którego wielkość jest porównywalna z łączną ofertą w 6 największych miastach regionalnych w kraju. Warszawskie biura skupione są przede wszystkim w trzech dzielnicach, na Mokotowie, w Śródmieściu i na Woli. Mieści się w nich około 75 proc. powierzchni dostępnej w mieście. Ponad jedna czwarta zasobów znajduje się w największych obiektach biurowych o powierzchni przekraczającej 30 tys. mkw.

2019 rok nie zakończył się jednak sukcesem dla kilku warszawskich inwestycji, których otwarcie przesunięte zostało na ten rok. Stąd zasoby biurowe w Warszawie wzrosły w minionym roku zaledwie o około 165 tys. mkw. powierzchni, co jest najniższym wynikiem od lat.  A wśród biurowców, które pojawiły się na rynku wymienić można Wolę Retro, Spark B, Generation Z, Moje Miejsce I, Vector, czy The Park B6.

COVID-19 zahamował rekordowo wysoki wzrost warszawskiego rynku   

- Struktura podaży w Warszawie zmienia się jednak dynamicznie, bo na terenie aglomeracji realizowanych jest kilkanaście projektów wielkoskalowych, w większości w centralnym obszarze miasta, które mają wejść na rynek w tym i przyszłym roku. Aktywność deweloperów skupia się teraz głównie na terenie Woli, szczególnie w okolicy ronda Daszyńskiego, gdzie prowadzonych jest najwięcej budów. W Warszawie powstaje obecnie przeszło 750 tys. mkw. powierzchni. I gdyby nie widmo COVID-19, w tym roku nowa podaż mogłaby osiągnąć w stolicy rekordową wartość - ponad 400 tys. mkw. powierzchni – informuje Krzysztof Foks, Analyst w Walter Herz.

W trakcie budowy są m.in. takie obiekty jak Varso Place, Warsaw Hub, Skyliner Generation Park, Skysawa, Mennica Legacy Tower, Moje miejsce II, czy siedziba DSV.

Chcąc wynająć najwyższej klasy powierzchnię w centralnym obszarze miasta trzeba liczyć się z wydatkiem nawet 27 euro /mkw./m-c. Biuro poza centrum można znaleźć już w cenie około 10 euro/mkw./m-c. Nie brakuje na nie chętnych. W 2019 roku obserwować można było historycznie najwyższy popyt na warszawskie biura. Rok zamknął się wynikiem niemal 900 tys. mkw. wynajętej powierzchni.  

Niewielka ilość oddanych powierzchni przy tak dużym zapotrzebowaniu na biura w Warszawie spowodowała spadek współczynnika pustostanów do poziomu 7,8 proc.  

Rynki regionalne z historycznie największą podażą

- W 2019 roku w regionalnych ośrodkach biznesowych w kraju mogliśmy obserwować dużą aktywność deweloperów. Do użytkowania oddanych zostało ponad 60 projektów biurowych, które przyniosły w sumie około 550 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni. Pod względem łącznej podaży regiony dogoniły, a nawet nieznacznie prześcignęły Warszawę. Na koniec ubiegłego roku całkowite zasoby biurowe w Polsce liczyły już ponad 11 mln mkw. powierzchni – mówi Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz.               

W Krakowie w minionym roku w 16 oddanych budynkach na rynek weszła podobna ilość powierzchni, co w Warszawie - około 160 tys. mkw., a we Wrocławiu niewiele mniej, bo blisko 150 tys. mkw. biur. W Poznaniu zostało dostarczone ponad 85 tys. mkw. powierzchni, dzięki czemu całkowite zasoby miasta wzrosły do około 565 tys. mkw. W Trójmieście biurowa podaż zwiększyła się o ponad 60 tys. mkw. Podobna ilość nowych biur pojawiła się też w Łodzi, dzięki czemu miasto dysponuje już zapleczem liczącym ponad 0,5 mln mkw. powierzchni.        

W Krakowie mapa biurowa wzbogaciła się m.in. o V Offices Fabryczna Office Park i Mogilska Office, a we Wrocławiu o II etap Business Garden, Carbon Tower, Nowy Targ, czy City Forum City One. Wśród nowych projektów ukończonych w 2019 roku w Poznaniu znalazł się II etap Business Garden, budynek w kompleksie Nowy Rynek oraz Castor, natomiast w Łodzi oddany został m.in. budynek B w kompleksie Brama Miasta, Imagine Stara Drukarnia i Monopolis M1.

W Warszawie w budowie jest tyle biur, ile łącznie w regionach

W największych miastach w kraju w trakcie realizacji jest prawie 1,6 mln mkw. powierzchni biurowej. Obok Warszawy, największy rozwój segmentu biurowego obserwować możemy w Krakowie, Katowicach i Trójmieście. W Krakowie w budowie pozostaje ponad 190 tys. mkw. powierzchni w takich projektach jak np. High 5ive, Unity Centre, Wadowicka 3 Podium Park. W Trójmieście powstaje 170 tys. mkw. biur m.in. w Palio, Wave Oficyna, 3 T Office Park, Waterfront. W Katowicach tempo rozwoju rynku jest większe niż we Wrocławiu, czy Poznaniu. W mieście realizowane jest około 135 tys. mkw. powierzchni, w takich projektach jak Global Office Park, Face 2 Face, czy DL Center Point II.

We Wrocławiu z kolei w budowie pozostaje 100 tys. mkw. powierzchni m.in. w inwestycji MidPoint, Centrum Południe, czy West 4 Business Hub. W Poznaniu w realizacji jest około 85 tys. mkw. powierzchni, a w Łodzi 90 tys. mkw. biur m.in. w inwestycji HiPiotrkowska 155, Monopolis React, czy Fuzja.

Chłonność rynku wyższa niż nowa podaż

W ubiegłym roku w naszym kraju odnotowany został rekordowo wysoki popyt na biura, absorpcja wyniosła 1,6 mln mkw., z czego niemal 700 tys. mkw. wynajętej powierzchni przypadło na największe ośrodki biurowe poza Warszawą. W Krakowie wolumen transakcji sięgnął 266 tys. mkw. powierzchni, we Wrocławiu wyniósł 123 tys. mkw., a w Trójmieście przekroczył 100 tys. mkw. powierzchni. W Katowicach w zeszłym roku popyt osiągnął rekordową wartość 85 tys. mkw. Transakcje najmu zarejestrowane na rynku łódzkim opiewały na prawie 55 tys. mkw. powierzchni, a w Poznaniu do najemców trafiło nieco ponad 40 tys. mkw. biur.

Na koniec 2019 roku najwięcej wolnych powierzchni biurowych było we Wrocławiu (12,5 proc.) i w Łodzi (11,2 proc.), a najniższy współczynnik pustostanów odnotowany został w Trójmieście (4,9 proc.) i w Katowicach (5,6 proc.).

Stawki czynszowe w regionach wahają się od 9 euro/mkw./m-c za najtańsze biura do 16 euro/mkw./m-c za powierzchnię w najwyższym standardzie zlokalizowaną w centrach miast.

https://walterherz.com/pl/a/rynek-powierzchni-biurowych-polska-2019

https://walterherz.com/en/a/office-market-poland-2019

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

dompress : :
kwi 01 2020 Walter Herz kontynuuje ekspansję na rynkach...
Komentarze: 0

Awanse i rozwój struktury firmy w oddziałach regionalnych

Walter Herz, wiodąca firma doradcza na rynku nieruchomości komercyjnych poinformowała o awansach w swoich oddziałach regionalnych. W związku z rozwojem działalności firmy w Krakowie z dniem 1. kwietnia br.  Emilia Kalińska objęła stanowisko Leading Senior Negotiator/ Regional Coordinator. Będzie odpowiedzialna za kierowanie krakowską filią Walter Herz, pracą doradców specjalizujących się w wynajmie powierzchni biurowych i reprezentacji najemcy, a także za zarządzanie rozwojem projektów Walter Herz w Krakowie. Emilia jest związana z firmą od kilku lat. Przed objęciem nowego stanowiska prowadziła szereg projektów z zakresu reprezentacji najemców.   

- Doświadczenie i wiedza Emilii Kalińskiej o rynku krakowskim, profesjonalizm, rzetelność w pracy i wyjątkowe zaangażowanie umożliwiające utrzymywanie długofalowych relacji z klientami pozwolą z sukcesem realizować strategię rozwoju naszego biznesu w Krakowie – przyznaje Mateusz Strzelecki, Partner / Head of Regional Markets w Walter Herz.

Martyna Markiewicz, która również awansuje na stanowisko Leading Senior Negotiator/ Regional Coordinator, pokieruje natomiast pracami firmy we Wrocławiu i Trójmieście. Legitymuje się wieloletnim doświadczeniem w branży. Na przestrzeni swojej kariery zawodowej była odpowiedzialna między innymi za obsługę klientów w regionach, w tym negocjacje i renegocjacje umów oraz przygotowanie analiz rynkowych dla globalnych marek. Jej praca z klientami oparta jest na wzajemnym zaufaniu, głębokim zrozumieniu potrzeb oraz fachowej ocenie i analizie możliwości.    

Jak informuje Mateusz  Strzelecki, rozbudowa regionalnych struktur firmy wynika z konsekwentnej realizacji strategii biznesowej Walter Herz. – Fundamentalnym założeniem przyjętego planu rozwoju jest dalsze umacnianie pozycji firmy na rynkach poza Warszawą. Wiąże się to w naturalny sposób z dynamiką wzrostu, jaką notują regiony - dodaje.

To jednak nie koniec awansów w Walter Herz. Firma poinformowała także o awansie Tomasza Krawczyka na stanowisko Senior Negotiator, który współtworzy markę firmy, jako wiodącej agencji doradczej, skupiając się na pracy w oddziałach w Warszawie. Doradza w procesach poszukiwania nowych lokalizacji, relokacjach i renegocjacjach umów najmu. Do jego kluczowych obszarów specjalizacji należy obsługa podmiotów państwowych.  

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

 

dompress : :